89 | Lucidní snění

Přínosy lucidního snění?

Lucidní snění je stav, kdy spíš a sníš a přitom si uvědomuješ, že sníš. Říká se mu také vědomé snění. Rozdílem od běžného snění však je, že lucidní sen jsi schopen/a kontrolovat. A to je důvod, proč je lucidní snění užitečné. Můžeš si totiž do takového snu dojít pro odpověď na otázky, které potřebuješ vyřešit. Můžeš se ve snu potkat s něčím, co je pro tebe v reálném životě těžké; ve snu se můžeš odvážit k rozluštění situace. Lucidní snění například také pomáhá lidem, kteří trpí různými fóbiemi, úzkostmi nebo nočními démony/stíny své osobnosti. Lucidní snění se dá také skvěle využít pro rozvoj kreativity a napojení na hluboký potenciál.


Kdo může lucidně snít?

Lucidní snění je určené pro každého. Všichni jsme ho schopní. Je však třeba trpělivosti a tréninku se do takového snu dostat. Buddhističtí mniši praktikují lucidní snění na cestě k osvícení. Přičemž hlavním cílem je nejen si uvědomit svůj sen, ale nakonec ho i zcela rozpustit.


V roce 1988 provedli Snyder a Gackenback vědecký výzkum, který zjistil, že existuje 20 % lidí, kteří tvrdí, že prožijí lucidní sen pravidelně cca jednou měsíčně. 50 % lidí podle studie zažije lucidní sen alespoň jednou v životě. Lucidní sen tedy není tak vzácný, jen většina lidí netuší, jaký je technický název takového snu a jak takový sen vyvolat záměrně. Spontánní ovládání snů je vcelku normální u dětí. Jedním z možných důvodů je, že děti jsou náchylnější k nočním můrám, které mohou být velmi živé a citově intenzivní. To probouzí tu část mozku, která umožňuje sebeuvědomění a pochopení, že jsem ve snu. Některé děti této vlastnosti užívají k tomu, aby se probudily, jiné promění noční můru v příjemný sen. Na opačném konci spektra existují lidé, kteří mají všechny sny lucidní. Takže každou noc od dětství prožívají spánek, během kterého jsou částečně stále při vědomí, což může způsobovat pocit nedostatečného odpočinutí. Jedná se ovšem o vzácné výjimky, které je vhodné řešit se spánkovými specialisty. Doslovný zdroj: http://www.radostnezpravy.cz/10-veci-ktere-jste-nevedeli-o-lucidnim-sneni/​

Ludidní snění a mozek?

Neurolog J. Allan Hobson se zaměřil na zjištění, co se děje během lucidního snění s mozkem. Uvědomění si, že sníme, stimuluje dorzolaterální prefrontální kůru, tedy část mozku, která je zodpovědná za sebeuvědomění a pracovní paměť. Tato oblast je obvykle deaktivována během REM spánku. To vysvětluje, proč není typické si uvědomit, že sníme nebo si zapamatovat detaily ze snů.



Jak podpořit lucidní snění?

Základem pro lucidní snění je schopnost plného uvolnění a schopnost si pamatovat sny.

Lucidní snění také podporuje meditace. Čím častěji a intenzivněji meditujeme, tím více rozvíjíme všímavost (mindfulness) a tím i schopnost lépe rozpoznat, že se právě nacházíme ve snu.

Lucidní snění můžeš podpořit i vyšší konzumací vitamínu B6, který hraje klíčovou roli v mozku a nervových funkcí. Pro dosažení intenzivních snů je dobré zvýšit příjem B6 až na 100 mg/den. Najdeš ho v banánech, mrkvi, pomerančích, špenátu, rybách, kuřecím mase, játrech, fazolích, vejcích a ořechách.

Zdroj: http://www.radostnezpravy.cz/10-veci-ktere-jste-nevedeli-o-lucidnim-sneni/


V dnešním pracovním listě prozkoumej svou motivaci a předpoklady pro lucidní snění. Pokud je budeš mít v dostatečné míře, můžeš začít lucidní snění trénovat technikami, které najdeš ve výzvě č. 90.


Dobré sny přeje Soňa




  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest

2006 - 2020 ©

 

EMPOWERMENT INSTITUT

Ing. Soňa Staňková, DiS., ACC

EMPOWERMENT Institut s.r.o., Příkop 838/6, 602 00 Brno

pošta: Jánská 447/8, 602 00 Brno

 +420 774 981 730 |  e-institut@sonastankova.com

DIČ: CZ 276 94 020

účet: 3222536349/0800

schránka: yytdtbv

GDPR