39 | Proč Walt Disney zavřel vizionáře do zvláštního poschodí

Někdy se snažíš vplout do své vize, spustit svou představivost, ale ouha, mozek se zasekne. Může nastat okamžik, kdy nás mozek nechce pustit do budoucnosti, do tvorby vize. Může tě třeba zaměstnávat myšlenkami typu, že to je jen fantazie, je to nereálné, nemáš na to. Tomu se v koučinku říká role kritika. Ta je pro náš život cenná, protože usazuje naše vize do reality a pomáhá je opravdu uskutečňovat. Nicméně v okamžiku, když se snažíš vizi teprve tvořit a ne ji dělat, kritika na scéně nepotřebuješ. Nejlépe tohoto kritického skřítka v hlavě znají lidé, kteří mají kreativní profese - malíři, fotografové, grafici, atd. Dokáží mít i dlouhé "zaseknuté" období, kdy je v hlavě buď prázdno - to je lepší varianta, nebo vnitřní kritik. A vizionářská múza, nápad ne a ne přijít.

Jak na to? Můžeme se inspirovat u lidí, kteří to již dokázali. V koučování používám techniku, jejíž kořeny jsou v kreativních dílnách Walta Disneyho. Právě on byl majitelem velkého impéria na výrobu kreslených a hraných dětských filmů. Sám byl velmi kreativní a měl nevšední nápady. Například jako první přišel s nápadem udělat celovečerní kreslený film - pohádku o Sněhurce. To byl v roce 1937 velmi neotřelý nápad, který se nesetkal s pochopením. Disney měl však svou vizi velmi silnou, přitahovala ho natolik, že hledal řešení, jak svůj nápad uskutečnit. Došlo mu, že jako vizionář používá trošku jiný jazyk než lidé, kteří spíše konají a realizují. A úplně jiný jazyk než lidé, kteří jsou více orientovaní na detail a jsou schopni vidět chyby. V praxi to například vypadalo takto:




Vizionář řekne: "Mám skvělý nápad!"

Realizátor na to: "Dobře, pojďme se podívat, co vše je třeba udělat, aby se nápad uskutečnil.

Pojďme udělat plán."

Kritik však vizionářovi poví: "Tak takových vizí už tu byly desítky, zase ty tvoje vzdušné zámky. Stejně zase nevíš, jak to udělat. Budeme pak opravovat chyby a nikdy se to neuskuteční!"





Disney přišel na to, že je těžké svou vizi obhájit před lidmi, kteří ji kritizují a hledají na ní chyby. Došlo mu, že potřebuje svou vizi diskutovat nejdříve s lidmi, kteří by ji uměli zrealizovat. Budou vědět co, kdy, kde a jak udělat. A až pak, když bude mít vize svůj reálný plán, složený z cílů a úkolů, posune se ke kritikům, kteří se budou moci vyjádřit k tomu, co je třeba na plánu zlepšit, zda tam třeba realisté neudělali chybu.


Byl to skvělý nápad, který se osvědčil do té míry, že Disney vytvořil pracovní skupiny a každé skupině dopřál celé patro domu, kde jeho studio sídlilo a vyrábělo filmy. Disney si totiž dobře uvědomil, že každá skupina potřebuje pro svůj pracovní komfort jiné podmínky:



Vizionáři

Mají v sobě hodně vzdušného a ohnivého elementu. Potřebují mít rozhled, vidět do dálky. V kanceláři mít hodně inspirativních věcí, kreativní nepořádek. Volnost, flexibilitu. Vnímají spíše celek a vyšší smysl.

Realizátoři

Jsou lidé se silnějším elementem ohně a země. Dokáží vizi rozpracovat do tabulek a plánů. Proto je jejich pracovní místo opravdu přehledné a systematicky zorganizované. Mají rádi nástěnky, kalendáře, pořádek. Vnímají realitu, hmotu kolem sebe, rádi hledají řešení.

Kritici

Mají ve své osobnosti nejvíce nasycený element země. Mají rádi, když se činnosti spíše opakují. Jakákoli změna je vyvádí z komfortní zóny a nenesou ji dobře. Jsou orientovaní hodně na detail, umí najít chyby a vylepšit jakékoli dílo k dokonalosti.



Disney také nastavil, jak komunikace bude probíhat:

1. vizionáři budou komunikovat JEN s realizátory - komunikace jde shora dolů

2. realizátoři budou komunikovat i s kritiky - realizátoři jsou prostředníkem komunikace mezi vizionáři a kritiky

3. kritici budou komunikovat JEN s realizátory - komunikace jde zdola nahoru


Díky tomu nedocházelo ke konfliktům. Lidé si více rozuměli a dokázali projekty posouvat produktivně vpřed.


Představ si, že úplně stejný dům můžeš mít ve své hlavě. Postupuj tak, jak Disney:


1) tvoř vizi

2) udělej plán, jak vizi uskutečnit

3) zkontroluj a vyhodnoť možné úskalí


Když tvoříš svou vizi a o slovo se hlásí kritik, popros ho vnitřním hlasem, ať chviličku počká. Určitě na něj přijde také řada, dáš mu slovo, jakmile budeš mít hotový plán. Celé kouzlo spočívá v tom, že ty určuješ, které myšlenky bude tvůj mozek zpracovávat. Jde o to být důsledný/á a umět pracovat s těmito 3 hlasy a využívat je efektivně.




V pracovním sešitě můžeš doladit svůj vlastní dům pro vizionáře, realizátory a kritiky.

Dej všem třem prostor.




Soňa

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest

2006 - 2020 ©

 

EMPOWERMENT INSTITUT

Ing. Soňa Staňková, DiS., ACC

EMPOWERMENT Institut s.r.o., Příkop 838/6, 602 00 Brno

pošta: Jánská 447/8, 602 00 Brno

 +420 774 981 730 |  e-institut@sonastankova.com

DIČ: CZ 276 94 020

účet: 3222536349/0800

schránka: yytdtbv

GDPR